مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه دنیای امروز فقط با ویروسها و میکروبهای نوپدید روبرو نیست و ویروسهای رسانهای یعنی شایعات هم تهدیدی نوپدید برای سلامت جامعه هستند، به هوش مصنوعی به عنوان یکی از تکنولوژیهای پرطرفدار و پرکاربرد نوظهور اشاره کرد و گفت: برای استفاده موثر و مسئولانه از هوش مصنوعی بعنوان دستیار و موهبت تکنولوژی قرن معاصر، مجهز بودن به سواد رسانهای یک ضرورت است.
با بیان اینکه اهمیت سواد رسانهای در دنیای امروز بیش از گذشته نمایان شده، اظهار کرد: در دنیای پرشتاب امروز که مرزهای نوین دیجیتال را مشاهده میکنیم و هوش مصنوعی به سرعت در حال دگرگونی و رشد است و خواه و ناخواه به تغییر سبک زندگی روزمره انسانها منجر میشود، اهمیت سواد رسانهای بیش از پیش نمایان شده است. دو مفهوم، «سواد رسانه» و «اطلاعات و هوش مصنوعی» در ظاهر ممکن است دو عبارت متفاوت به نظر برسند، اما فیالواقع به شدت به هم وابسته و مرتبط هستند.
ویروسهای رسانهای؛ تهدیدی نوپدید برای سلامت
واکسیناسیون رسانهای با پرداختن به سواد رسانهای
وی ادامه داد: آنچه در دوران کرونا گذشت و تجربیاتی که در بازار داغ شایعات و شبکههای مجازی به دست آمد، نشان داد که دنیای امروز فقط با ویروسها و میکروب های نوپدید روبرو نیست و ویروسهای رسانهای یعنی شایعات هم تهدیدی نوپدید برای سلامت جامعه هستند و واکسیناسیون مخصوص به خود و بهداشت رسانهای مخصوص به خود را میطلبند. به واکسیناسیون مربوط به رسانههای سلامت، «سواد رسانهای» میگوییم و علت ورود وزارت بهداشت برای توانمندسازی جامعه در سواد رسانهای نیز دقیقا ورود به همین میدان است. خوشبختانه، اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در زمینه سواد رسانهای، نتایج خوبی داشته است. کوریکولوم آموزش جامعه در مود سواد رسانه را نیز آماده کردهایم و انتظار میرود آبشار آموزشی همچنان توسعه یابد و جمعیت میلیونی سفیران سلامت دانشآموزی در مدارس و داوطلبان سلامت در جامعه به این سواد مهم مجهز شوند.
حجم انبوهی از اطلاعات درست و نادرست
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه هوش مصنوعی به عنوان یکی از تکنولوژیهای پرطرفدار نوظهور و البته پرکاربرد، به سرعت منجر به تغییراتی در حجم و شیوه تولید و مصرف محتواهای رسانهای به ویژه در فضای مجازی شده، خاطرنشان کرد: این فناوری قدرتمند، قادر است حجم عظیمی از محتوا را با سرعت بیش از پیش در انواع قالبهای متنی، تصویر، ویدیو و حتی صدا و موسیقی تولید کند. هوش مصنوعی نه تنها در حوزه هنری بلکه در تولید مقالات خبری و گزارشهای علمی نیز کاربردهای ویژه و شگفتانگیز خود را نشان داده است. با همه این احوال، در کنار لیست بلند مزایای بهرهگیری از این تکنولوژی، گسترش استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا بویژه توسط افراد غیرمتخصص، چالشهای جدیدی را نیز به همراه داشته است.
رضایی ادامه داد: یکی از مهمترین این چالشها، شباهت محتوای تولیدی به محتوای علمی اصیل و دشواری تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتوای علمی تولید شده توسط انسان، برای مخاطب عام است. این موضوع به ویژه در حوزههایی مانند اخبار کلیدی، تبلیغات و اطلاعات علمی اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه تاثیر مستقیم بر سواد سلامت مردم دارد و قادر است موج جدیدی از «اینفودمیها» را آغاز کند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا تشخیص محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مهم است. تولید اطلاعات نه چندان درست و گاهی نادرست از یکسو و آسیب به اعتماد عمومی و نقض حقوق معنوی تولیدکنندگان اصیل آثار از سویی دیگر میتوانند از جمله چالشهای مهم در کاربرد هوش مصنوعی باشند.