نگاهی به ترافیک ، معضل همیشگی شهر رشت

سیاست‌های نادرست شهرسازی ، عامل ترافیک دو چندان رشت

۱۷اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۱ PM 1943

سیاست‌های نادرست شهرسازی ، عامل ترافیک دو چندان رشت

ترافیک یکی معضلات اساسی کلانشهر رشت است که تمام رشتوندان را درگیر کرده و باعث شده مردم ساعت‌های بسیاری را با آن دست و پنجه نرم کنند.

ورود خودرو به بسیاری از شهرها و رشد روزافزون تعداد استفاده‌کنندگان از آن به‌ویژه در کلانشهرها در خلا زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی استفاده از این وسیله نقلیه موجب ایجاد معضلی به نام ترافیک و باری بر دوش شهر شده است .

 این روزها از هر خیابانی که عبور می‌کنی شاهد خودنمایی معضل ناخوانده ترافیک در حجم وسیع به‌خصوص در روزهای خاص و برخی معابر خاص هستی. به‌واقع ترافیک یکی معضلات اساسی کلانشهر رشت است که تمام رشتوندان را درگیر کرده و باعث شده مردم ساعت‌های بسیاری را با ترافیک دست و پنجه نرم کنند.

 رشت با حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارای بیش از یک میلیون نفر تردد روزانه است که منجر می‌شود برخی از اوقات مانند صبح(هنگام تردد دانش‌آموزان و کارمندان)، ظهر و غروب، اوج ترافیک در تنها کلانشهر شمال کشور بیشتر به چشم آید.

 در واقع، سیاست‌های نادرست شهرسازی، تراکم جمعیتی، افزایش تعداد خودرو، عدم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، عرض کم معابر همگی منجر به معضلی به‌نام ترافیک شده که گویا شهر را چاره‌ای برای فرار از آن نیست.

حجم بالای ترافیک در خیابان‌های اصلی شهر توأم با تجمع دست‌فروشان در کنار خیابان، حضور تعداد زیادی از پزشکان متخصص و مراکز درمانی در چند نقطه، تجمع زیادی از مراکز اداری، تجاری و پاساژها و وجود خودروهای تک‌سرنشین سبب شده تا ترافیک در چند نقطه شهر بیشتر از دیگر نقاط این کلانشهر باشد و رشتوندان برای فرار از ترافیک، کوچه را برای تردد برگزینند، گرچه کوچه‌های این شهر نیز به پارکینگ تبدیل شده و عبور و مرور را برای شهروندان ساکن آن با مشکل روبه رو کرده است.

 رفع معضل ترافیک یکی از مهمترین مطالبات رشتوندان از مدیریت شهری است گرچه هراز گاهی اقداماتی انجام می‌شود اما کافی نیست و باید با احداث خیابان‌های جدید، کمربندی دور شهر و افزایش پارکینگ به‌ویژه در مرکز شهر زیربنایی‌تر عمل کرده تا شاهد سردرگمی مردم به ویژه در ایام خاص نباشبم.

  * اولویت‌های ترافیکی شهر رشت شناسایی شود

«رضا نادم» استاد دانشگاه رشته ترافیک رفع معضل ترافیک را در فرهنگ ترافیکی دانست و گفت: مهارت‌افزایی مهمترین عامل در اصلاح فرهنگ ترافیکی است.

 این استاد دانشگاه خواستار شناسایی نقاط اخلال در ترافیک شد و افزود: باید اولویت‌های ترافیکی شهر رشت طبق استانداردهای جهانی مشخص تا ممیزی ایمنی برای هر نقطه اعمال شود.

 وی مهندسی اجرا را لازمه موفقیت طرح‌های ترافیکی اعلام و بیان کرد: باید فعالان حوزه ترافیک را بهم مرتبط کرده تا آموزش‌ها قابلیت اجرایی داشته باشد.

 نادم با اشاره به افزایش تردد خودروها به‌ویژه خودروهای تک‌سرنشنین در شهر گفت: میزان استفاده از حمل و نقل عمومی دارای رابطه متقابل با میزان ترافیک است و باید با افزایش امکانات و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی شهری مردم را راغب به استفاده از آن کرد تا از خودروهای شخصی برای رفت و آمد استفاده نشود.

 وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی ارزان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر است گفت: همچنین کمبود پارکینگ در برخی مسیرها موجب پارک دوبله در خیابان‌ها شده که در ایجاد ترافیک بسیار تاثیرگذار است.

 یکی از عواملی که ترافیک در رشت را دو چندان کرده وجود تقاطع‌های بسیار در خیابان‌های اصلی شهر است که در ساعات پیک موجب هرج و مرج در تردد شده و این شهر را به پارکینگی عظیم تبدیل می‌کند.

 گره‌های ترافیکی به ویژه در خیابان مطهری، خیابان شهدا و خیابان امام خمینی معضل بزرگ شهر به حساب می‌آیند که نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد چراکه موجب اتلاف وقت آنان می‌شود.

 *تقاطع های همسطح؛ گره‌های ترافیکی رشت

سرهنگ «محمدرضا محمدی» نیز  گره‌های ترافیکی شهر رشت را وجود تقاطع‌های متعدد در سطح شهر اعلام کرد و گفت: باید این تقاطع‌ها به دوربرگردان‌های غیرهمسطح تبدیل تا ترافیک و در نتیجه تصادفات کاهش یابد.

 رییس پلیس راهور گیلان با بیان اینکه در کلانشهرهایی مانند اصفهان و تهران احداث دوربرگردان‌های روگذر و زیرگذر از حجم ترافیک کاسته است اعلام کرد: متاسفانه زیرساخت‌های شهر رشت ظرفیت احداث دوربرگردان‌های غیرهمسطح را ندارد.

 وی از اعلام آمادگی پلیس برای جانمایی و معرفی محورهای حادثه‌خیز شهرستان رشت به‌منظور اصلاح و افزایش ایمنی در شهر خبرداد و تصریح کرد: تراکم خودرو در بلوارهای شهر به دلیل تعداد زیاد تقاطع‌های همسطح است که گره‌های ترافیکی را تشدید می‌کند .

 محمدی با انتقاد از خاموشی بلوار خرمشهر گفت: همین خاموشی منجر به ترافیک و به خطر افتادن سلامت عابران پیاده می‌شود.

 وی بلوار افتخاری و خلیج فارس را از نقاط حادثه‌خیز رشت اعلام و بیان کرد: اجرای طرح جامع ایمنی حمل و نقل کلانشهر رشت نیازمند توجه و نگاه تخصصی‌تر است.

  *سیاست‌های نادرست شهرسازی عامل ترافیک

«رضا رسولی» هم  با اشاره به بافت قدیمی شهر رشت به‌ویژه در هسته مرکزی گفت: سیاست‌های نادرست شهرسازی توأم با تراکم جمعیتی مشکل ترافیک را در رشت دوچندان کرده است.

 نائب رئیس شورای اسلامی شهر رشت با ابراز خرسندی از عزم جدی اعضای شورا در حل و فصل معضلات ترافیکی رشت خواستار اصلاح هندسی معابر شهر شد و از تهیه طرح جامع ایمنی حمل و نقل کلانشهر رشت خبر داد.

وی ادامه داد: این طرح از سال ۸۶ با هدف شناسایی وضع ایمنی در شرایط فعلی و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی جهت بهبود آن تعریف شده و شامل ممیزی ایمنی، تحلیل بانک اطلاعاتی تصادفات و پرسشگری جامع رفتار ایمنی کاربران در شبکه حمل و نقل کلانشهر رشت است.

 رسولی تاکید کرد: شورا براساس قانون نمی‌تواند وارد مبحث عملیاتی بشود و وظیفه تصویب طرح‌های بالادستی وسپردن آن به شهرداری را دارد.

 *احداث تقاطع‌های غیرهمسطح جدید در شهر رشت

 «فرامرز جمشیدپور» طرح جامع حمل و نقل را نقشه راه شهرداری اعلام و بیان کرد: باید ناوگان حمل و نقل همگانی به عنوان مهمترین راهکار طرح جامع تقویت شود تا مردم به استفاده از آن به جای خودروهای شخصی هدایت شوند.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت ازدیاد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر را از عوامل ترافیک اعلام و بیان کرد: جهت کاهش ترافیک در طرح جامع ترافیک احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در میدان گیل، نیروی دریایی، ولی عصر، نماز و تقاطع انصاری برنامه ریزی شده است.

 وی با اشاره به کمبود اتوبوس در سیستم حمل و نقل همگانی افزود : در حال حاضر حدود ۳۳دستگاه اتوبوس در مسیرهای مختلف این کلانشهر تردد کرده که طبق مطالعات طرح جامع، باید به ۱۶۰ اتوبوس تا چهارسال آینده افزایش پیدا کند .

 جمشیدپور گشایش مسیرهای جدید را یک از راهکارهای کاهش ترافیک دانست و اعلام کرد : افتتاح دو خیابان احسان دوست و امام علی بخشی از ترافیک محورهای موازی با خیابان بیستون و بلوار دیلمان را رفع می‌کند.


تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
جست و جو
روزنامه نسیم
گزارش تصویری
پیوندهای مرتبط