معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخصوص تغییر دهکبندیها و بهروزرسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان، اعلام کرد که به روزرسانی دهکبندیها تا پایان سال و با شیبی قابل قبول اعمال خواهد شد.
علیرضا عسگریان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما در پاسخ به سوالی درخصوص تغییر دهکبندیها و بهروزرسانی اطلاعات بیان کرد: ما بین دهک یک تا ۳ یکسری خدمات ارائه میدهیم لذا بین دهک سه و چهار یک مرزی ایجاد میشود و مرز دوم بین دهک هفت و هشت است؛ ما اکنون خدماتمان را به دهکها ارائه میدهیم.
عسگریان با بیان اینکه یارانه را به ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر پرداخت میکنیم که تا دهک ۹محفوظ است، گفت: اما سه مرز ایجاد شده؛ مرز اول بین دهک سه و چهار، مرز دوم بین دهک هفت و هشت و مرز سوم بین ۹ و ۱۰ است. اگر دادههای ما به طور دقیق اعمال شود بین اینها جابجاییهایی صورت میگیرد، اگر جابجایی صورت بگیرد و به طور مثال فرض کنید یک نفر در دهک هفت باشد، بعد اطلاعات جدید به گونهای باشد که دهک فرد تغییر کند و به دهک بالاتر برود، به او اطلاع رسانی میشود و در اینجا دیگر این یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی مشمول نمیشود. یا امکان دارد یک نفر دهک بالا بوده باشد و با اعمال دادههای جدید، در دهک پایینتر و حتی دهک یک تا سه قرار گیرد که به او هم اطلاع رسانی میشود و حتما مشمول این اتفاقات یارانهای میشود.
بهروزرسانی « دهکبندی خانوارها» تا پایان سال
تکمیل تغییرات تا خرداد ۱۴۰۳
نحوه رسیدگی به اعتراضات مردم
معاون رفاهی و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص زمان به روزرسانی دادههای اقتصادی خانوادهها بیان کرد: به روزرسانی را تا پایان سال و با یک شیب قابل قبول انجام میدهیم. آخرین به روزرسانی مربوط به انتهای سال ۱۴۰۱ است.
عسگریان با بیان اینکه سعی میکنیم تغییرات را تا خردادماه سال آینده تکمیل کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا به روزرسانی اطلاعات از اواخر امسال شروع میشود و تا خرداد ماه ۱۴۰۳ پایان مییابد؟ به افرادی که امکان دارد به دنبال این تغییرات اعتراض کنند اشاره کرد و اینگونه توضیح داد: امکان دارد بگویید یک عدهای اعتراض خواهند کرد، بله اعتراض میکنند؛ اگر دهک یک نفر به طرف بالا گرایش پیدا کند حتما اعتراض میکند، اگر به طرف پایین گرایش پیدا کند که قاعدتا اعتراضی نیست. سازوکار بسیار مفصلی را طراحی کردیم که هم از طریق سایت حمایت، هم از طریق مرکز تماس ما و هم اعتراضات حضوری، به اعتراضات مردم به صورتهای مختلف پاسخ داده شود. یک سامانه بزرگ گفتوگو با مردم را نیز شامل میشود که به راحتی و با ایجاد این سامانه میتوان با مردم وارد گفتوگو شد و به سوالات پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تغییرات دهکبندیها، با بیان اینکه قطعا صدکبندی را انجام میدهیم، بیان کرد: اکنون صدکبندی کامل است و تحلیلهای ما نیز براساس صدکبندی است اما برای درک بهتر مردم از واژه دهکبندی استفاده میکنیم و اگر بخواهیم حذفی برای پرداخت یارانهها داشته باشیم به صورت صدکی حذف میکنیم