دبیر ستاد انتخابات گیلان با تاکید بر اینکه تمام قوانین بررسی فعالیتهای تبلیغاتی برای همه داوطلبان یکسان است، گفت: پیشبینی ما استقرار ۳۰۰۰ شعبه اخذ رأی در استان است، اما هیأتهای اجرایی تا پایان آذرماه مهلت دارند که تعداد و محل شعب اخذ رأی را مشخص کنند و فرآیند آن در حال انجام است.
جواد شفیعیثابت، با حضور در تحریریه ایسنا با اشاره به موارد اصلاحی در قانون انتخابات، اظهار کرد: قانون جدید انتخابات مجلس که اول مردادماه ۱۴۰۲ ابلاغ شد و به تصویب رسید، شامل ۱۱۵ ماده و ۱۱ فصل است که از مهمترین تغییرات آن نسبت به ادوار گذشته، مبحث پیش ثبتنام انتخابات است که وزارت کشور موظف به انجام پیشثبتنام شد.
مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان افزود: تغییر در ترکیب اعضای هیأت اجرایی از دیگر موارد تغییر یافته بود، در گذشته دادستانها عضو هیات اجرایی بودند که در قانون جدید آمده باید نمایندهای که از سوی مدیرکل دادگستری استان معرفی میشود جزء هیات اجرایی باشد.
وی با بیان اینکه در استان ۴۶ هیأت اجرایی داریم که وظایف مختلفی را بر عهده دارند، گفت: هیأتهای اجرایی شامل ۱۱ نفر است که سه عضو حقوقی و هشت عضو معتمد مردمی دارد، فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیات، نماینده ادارهکل دادگستری و نماینده ادارهکل ثبتاحوال استان در جلسات شرکت میکنند، با ابلاغ قانون جدید انتخابات وظایف اعضای هیات اجرایی تغییراتی نسبت به ادوار گذشته داشته است که نمونه آن را در بررسی صلاحیت در محل شاهد هستیم.
تشکیل هیأت استانی بررسی تبلیغات در گیلان
دبیر ستاد انتخابات گیلان ادامه داد: بر اساس قانون انتخابات هیأتهای اجرایی مراکز حوزههای انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبتنام با توجه به نتایج بهدست آمده از بررسیهای لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیتهای مذکور، این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و رونوشتی از مدارک و اسناد را همراه نتیجه به هیأتهای نظارت اعلام کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات گیلان تشکیل هیأت استانی بررسی تبلیغات با ۹ عضو را از دیگر تغییرات قانون انتخابات دانست و گفت: به منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و تضمین بهرهمندی یکسان نامزدها از امکانات دولتی و عمومی، هیأت استانی بررسی تبلیغات در استان، یک هفته بعد از پایان ثبتنام داوطلبان زیرنظر هیأت اجرایی مرکزی انتخابات تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی تبلیغات داوطلبین در حال انجام است، بیان کرد: بر اساس سیاستهای کلی انتخابات و به منظور ایجاد عدالت انتخاباتی، نهادها و دستگاههای اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند، یکماه قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفا میتوان از آنها برای تبلیغات عمومی در انتخابات استفاده کرد و برنامه زمانبندی پیشنهادی خود را در اختیار هیأت استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.
شفیعیثابت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی از دستگاهها نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا ورزش و جوانان دارای مجموعهها و سالنهای همایش هستند، میتوان با هزینههایی در اختیار داوطلبی قرار داد، در قانون آمده اگر غیر از این روش داوطلبین از امکانات استفاده کنند، جرم انگاری صورت میگیرد. طبق قانون جدید تا یک ماه قبل از شروع انتخابات فرصت داریم آمار و اطلاعات این امکانات را احصا و در هیات استانی بررسی تبلیغات اعلام و استعلام کنیم. نامزدهای تایید شده میتوانند با مراجعه به فرمانداریها درخواست خود را جهت استفاده از این اماکن را اعلام کنند و بر اساس قرعهکشی در اختیار آنان قرار گیرد.
سخنگوی ستاد انتخابات گیلان در پاسخ به این سوال که «ممکن است که برخی نمایندگان ادوار بتوانند برای انجام تبلیغات خارج از چرخه هیأت بررسی تبلیغات اقدام به استفاده از اماکن نهادها کنند؟» تأکید کرد: تمام قوانین بررسی فعالیتهای تبلیغاتی برای همه داوطلبین یکسان است و برابر ماده ۸۱ قانون انتخابات هیات بررسی تبلیغات استانی و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی که در دستگاه قضایی تشکیل میشود، دو مرجع بررسی نسبت به همه داوطلبینی که تایید میشوند و به عنوان نامزد در انتخابات حضور دارند، در بررسی و نظارت بر فعالیتهای تبلیغاتی آنها یکسان عمل خواهد شد.
هر نامزد یک ستاد انتخاباتی مجازی در قالب تارنمای اینترنتی
مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان در خصوص تشکیل ستاد داوطلبین طبق قانون انتخابات تصریح کرد: فصل ششم قانون انتخابات به «تبلیغات اختصاص» دارد، در این فصل تمام ضوابط و اصولی که برای فعالیت داوطلبین لازم است، ابلاغ شده و به همه نامزدهای انتخابات هم اعلام شده است، برابر ماده ۷۸ قانون انتخابات هر نامزد میتواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه داشته باشد، همچنین در هر شهر یا روستا یا منطقه شهرداری حوزه انتخابیه میتواند فقط یک ستاد انتخابات بهعنوان ستاد فرعی به تفکیک آقایان و بانوان داشته باشد.
وی افزود: نامزد موظف است ستادهای اصلی و فرعی بههمراه نشانی و مسئول آنها را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیأت استانی بررسی تبلیغات اعلام نماید. همچنین هر نامزد میتواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیأت استانی بررسی تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانهای که وزارت کشور اعلام میکند، ثبت نماید.
شفیعی با بیان اینکه فعالیت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی هشت روز قبل از روز اخذ رای آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت، گفت: امسال از ساعت هشت صبح روز سوم اسفند تا ۱۰ اسفندماه به مدت یکهفته مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است.
دبیر ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه در فصل هفتم قانون انتخابات مختص به جرائم و تخلفات انتخاباتی است و در خصوص رایجترین جرائم و تخلفات انتخاباتی تصریح کرد: ماده ۸۲ قانون انتخابات در ۱۰ بند به انواع تخلفات انتخاباتی پرداخته که اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعدههای خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب و تهدید و هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، تخریب یا پارهکردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، نصب یا توزیع محتوا و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهمزدن اجتماعات و سخنرانیهای قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروانهای تبلیغاتی از مهمترین موارد تخلف انتخاباتی رایج هستند و جرم انگاری شدهاند.
چطور فردی که منفصل از خدمت شده عضو هیأت اجرایی میشود؟
وی افزود: برخی از رفتارهایی که در فضای مجازی یا حقیقی ممکن است اتفاق بیافتد، جزو جرمها محسوب میشود، بر اساس قانون انتخابات هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافتکننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمکهای نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأتها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات، رأی دادن با مدارک شناسایی جعلی یا مدارک شناسایی کسی که حضور ندارد، رأی دادن بیش از یکبار، کم یا زیاد دادن تعرفهها از دیگر تخلفات رایج انتخاباتی هستند لذا از همه داوطلبان و مردم تقاضا میکنیم که ماده ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات مجلس را مطالعه کنند.
سخنگوی ستاد انتخابات گیلان در خصوص اخذ الکترونیکی رأی تصریح کرد: تاکنون به استانها در خصوص رأی گیری الکترونیکی ابلاغ نشده اما ستاد انتخابات استان پیشنهاد رأی گیری الکترونیکی را برای چندین حوزه انتخابیه نظیر رشت و خمام که بیش از سه کرسی در مجلس دارد، داده است، در شرایط فعلی بررسی که در وزارت کشور و شورای نگهبان همزمان انجام میشود، برای حوزه انتخابیه بیش از دو کرسی در حال امکانسنجی هستند. در قانون آمده یک هشتم رأی گیری باید به صورت الکترونیکی باشد که هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.
دبیر ستاد انتخابات استان گیلان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور عضوی که منفصل از خدمت شده عضو هیأت اجرایی میشود؟ اظهار کرد: ماده ۴۱ قانون انتخابات شرایط اعضای هیأتهای اجرایی و نظارت، هیأتهای بازرسی وزارت کشور و شورای نگهبان، ناظران شورای نگهبان، اعضای شعب و نمایندگان فرماندار و بخشدار را به تفصیل پرداخته که یکی از موارد عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی بوده، حال ممکن است محکومیت کیفری فردی مؤثر نبوده و سبب محرومیت وی از حقوق اجتماعی هم نشده باشد یا در زمان استعلام صلاحیت لازم دارای سابقه محکومیت قطعی نباشد و همچنین معتمد مردم بوده است.
پیشبینی ۳۰۰۰ شعبه اخذ رای در گیلان
شفیعیثابت در پاسخ به این سوال که تعداد شعب اخذ رأی مشخص شده است؟ تصریح کرد: پیشبینی ما استقرار ۳۰۰۰ شعبه اخذ رأی در استان است، اما هیأتهای اجرایی تا پایان آذرماه مهلت دارند که تعداد و محل شعب اخذ رأی را مشخص نمایند و فرآیند آن در حال انجام است.
وی در خصوص اجرای پروژه افکارسنجی عمومی قبل از برگزاری انتخابات، گفت: ستاد انتخابات استان در همکاری با دانشگاه گیلان، صدا و سیما، فراجای استان، بسیج و جهاددانشگاهی در تلاش است تا افکارسنجی را در مقاطع مختلف زمانی انجام دهد و یا از برنامههای افکارسنجی سازمانهای مذکور جهت مشارکت حداکثری و برگزاری انتخاباتی امن بهرهبرداری کند. یک طرح نظرسنجی هم ستاد انتخابات به صورت مستقل در بهمنماه با هدف بررسی میدانی در سراسر استان با همکاری شوراها و دهیاران، فرمانداریها و بخشداریها اجرا میکند.
مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان چه تعداد عوامل اجرایی در این دوره همکاری میکنند؟ بیان کرد: برابر قانون هیأتهای اجرایی میتوانند ۳، ۵، ۷ و ۱۱ نفر را به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رأی بر اساس میزان استقبال از شعبه تعیین کنند، میانگینی که در نظر گرفتیم بین ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ نفر عوامل هیأت اجرایی برای کل شعب استان است و علاوه بر این عوامل نظارت، بازرسی، امنیتی و پشتیبانی از انتخابات را داریم که در مجموع حدود ۴۵۰۰۰ نفر در استان گیلان در روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اسفندماه امسال درگیر اجرای انتخابات در استان هستند.
دبیر ستاد انتخابات گیلان گفت: وزارت کشور و به تبع آن استانداری که مسئول اصلی رسیدگی به سیاست داخلی در کشور است با تحقق حکمرانی عمومی و هماهنگسازی حکمرانی تخصصی باید فضای خدمت رسانی را در کشور تسهیل کند، یکی از این نقاطی که حلقه وصل بین حاکمیت سیاسی و شبکههای مدنی و آحاد ملت است، بحث مشارکت طلبیدن آگاهانه مردم در امور سیاسی و اجتماعی است که وزارت کشور در بحث برگزاری انتخابات و ساماندهی مشارکت از آزادیهای مشروع سیاسی جهت آگاهسازی احزاب و رسانهها و سازمانهای مردمنهاد، اجتماعات قانونی برنامههای قانونی را در طی سال برگزار میکند و در ایام نزدیک به انتخابات هم، این فعالیتها و حمایتها و تسهیل امور بیشتر میشود. نشست با احزاب، رسانهها و اصناف به صورت مستمر برگزار میشود، در تلاش هستیم در ارتباط با رسانههای مجازی که میتوانند اطلاع رسانی شفافی از فرآیند انتخابات داشته باشند تعامل بیشتری داشته باشیم.
تاکید بر برگزاری انتخابات همراه با نشاط سیاسی
شفیعیثابت تأکید کرد: از همه رسانههای مکتوب و مجازی استان دعوت میکنم که برای مشارکت در برگزاری انتخاباتی باشکوه با ستاد انتخابات استان به خصوص در روز اخذ رأیگیری بیش از پیش تعامل داشته باشند، خبرنگاران در روز انتخابات میتوانند با حضور در ستاد انتخابات از نزدیک فرآیند را رصد و با عوامل مصاحبه کنند.
وی بیان کرد: مدیریت فرآیند انتخابات یک مدیریت تخصصی و بر اساس انباشت تجاربی است که در طی برگزاری ادوار مختلف انتخابات کسب شده، بر اساس مدیریتی که به علم انتخابات تبدیل شده تمام تلاش ستاد انتخابات و هیأتهای نظارت این است که اکثر فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیکی شود تا آنجایی که در فرآیند رای دادن مردم تسهیل صورت گیرد و در کمال آرامش رای دهند. به این منظور دستگاههای احراز هویت الکترونیکی طراحی شده و در قانون جدید با استفاده از گواهی راهنمایی رانندگی و کارت ملی و برخی دیگر از مدارک هویتی علاوه بر شناسنامه اقدام به ارائه رای کنند.
دبیر ستاد انتخابات گیلان تأکید کرد: تلاش بر این است که با توجه به برگزاری دو انتخابات همزمان (مجلس و خبرگان رهبری) اقدامات لازم برای آنتن دهی مطلوب شعب اخذ رای از ماهها قبل توسط کمیته فناوری اطلاعات استان آغاز شده و در حال فراهم کردن زیرساختهای لازم است که بتوانیم به الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد فرآیند احراز هویت شعب اخذ رأی برسیم، تلاش داریم با مستندسازی تمام این تجارب به عنوان یک علم مدیریتی انتخابات در آینده ثبت شود.
وی ادامه داد: تحکیم ثبات سیاسی از اولویتهای اساسی وزارت کشور و استانداری گیلان است که به دنبال آرامش سیاسی و روانی برای جامعه و مردم است، همچنین در کنار اینکه به دنبال آرامش سیاسی هستیم به دنبال رقابت سیاسی قاعدهمند در جهت افزایش مشارکت مردم با کمک نخبگان سیاسی در زمان نزدیکی به انتخابات هستیم و استانداری گیلان با کمک ستاد انتخابات و مجموعه فرمانداران در تلاش هستند با همکاری تشکلهای اجتماعی و سیاسی و رسانههای شناسنامهدار فضای برگزاری انتخابات را به یک نشاط سیاسی انتخابات تبدیل کنند.
شفیعی ثابت تأکید کرد: جایگاه و احترام ویژهای را ستاد انتخابات استان برای نخبگان فکری، گروههای مردمی و سیاسی و معتمدین محل و احزاب و تسهیلگران حوزه اجتماعی قائل است و معتقدیم که برای تحقق چهار راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری باید از همه ظرفیتهای عالمانه افراد متخصص و دلسوز در جهت عقلانیت مسیر انتخابات استفاده کنیم.