معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به عمق داخلی سازی ۶۵ درصدی لوازم خانگی، افزایش رضایت مندی مردم از کیفیت این محصولات را مد نظر قرار داد و گفت: الزامات در حوزه ضمانت و خدمات پس از فروش افزایش یافته و سنجش رضایتمندی را در دستور کار قرار دادهایم.
محمد مهدی برادران با بیان اینکه بعد از تشدید تحریمها، شاید استنباط ابتدایی این بود که در حوزه لوازم خانگی، دچار چالش برای تامین نیازهای داخلی شویم و حتی برخی از شرکتهای به نام، مشمول تحریم شدند، تصریح کرد: اما در عمل نه تنها با تولید و شبکه فروش بیشتر، توانستیم این تحریمها را بی اثر کنیم، بلکه با ارائه محصولات جدیدتر، خدمات مناسبتر و شبکه فروش وسیع تر، شرکتی که تحریم آمریکا بود، موفق شد در سال گذشته فروش خود را در داخل کشور، به دو برابر برساند. به طوری که فروش این شرکت از عدد ۱۲۰۰ میلیارد به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به بحث عمق داخلیسازی لوازم خانگی، گفت: عمق تولید یکی از بحثهای مهم در لوازم خانگی است که نشان میدهد چه میزان از مواد اولیه و قطعات و تجهیزاتی که در محصول نهایی به کار گرفته شده، بیشتر داخلی شده است.
وی با بیان اینکه اگر عمده قطعات یک لوازم خانگی را وارد کنیم، عمق تولید کمتری داریم و به سمت محصولات مونتاژی میرویم، اظهار کرد: برای محاسبه عمق تولید، محصول نهایی قیمت گذاری میشود و میزان ارز تخصیصی را محاسبه میکنند. اگر در یک محصول که مثلا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، ۵ میلیون ارز تخصیص داده باشیم، یعنی به عمق داخلی سازی ۵۰ درصدی رسیدهایم، اگر ارز کمتر تخصیص دهیم و شرکت تلاش کند برخی قطعات را داخلی سازی کند، به عمق داخلی سازی بیشتری رسیدهایم.
برادران با بیان اینکه این رشد صنعت لوازم خانگی نشان از عمق داخلی سازی ۶۵ درصدی دارد، گفت: البته باید به این نکته توجه کرد که اگر عمق داخلی سازی محصولات سابقی که در سه سال گذشته تولید میکردیم، محاسبه شود، عمق تولید به بالای ۸۰ درصد هم میرسید. اما تصمیم گرفتیم خطوط تولید را به روز کنیم و محصولاتی که مورد انتظار مشتری است را تولید کنیم که نیازمند ارزبری بیشتری است.
معاون وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه لوازم خانگی در گفتوگو با صدا وسیما با بیان اینکه در حوزه یخچال به جز کمپرسور ۱۰۰ درصد سایر قطعات داخلی سازی شده و کمپرسور هم از محصولاتی است که در برخی کشورها تولید میشود، تصریح کرد: ارزش بازار لوازم خانگی ۶ میلیارد دلار و میزان واردات قطعات لوازم خانگی سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است که البته صادرات به کاهش ارزبری کمک میکند.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به استاندارد سازی قطعات لوازم خانگی، گفت: همه مجموعهها استاندارد دارند و تک تک محصولات باید شناسه داشته باشند. کارخانجات هم برای هر محصول در نهایت یک شناسه رهگیری نصب میکنند که این شناسه رهگیری، نشان میدهد محصول در کدام واحد تولید شده و چه مشخصاتی دارد. رضایت مندی مردم از کیفیت لوازم خانگی رو به افزایش است و سنجش رضایت مندی را هم در دستور کار قرار دادیم. همچنین تکلیفی در مجلس در خصوص حقوق مصرف کنندگان وضع شده بود که نیازمند به روزرسانی آیین نامهها بود. این کار صورت گرفت و الزامات در حوزه ضمانت و خدمات پس از فروش افزایش یافت.