سرپرست فرمانداری آستارا بر تسریع در اجرای کامل پروژه مهم بزرگراه بینالمللی و مرزی آستارا - آستارا با همکاری دستگاههای متولی تاکید کرد و گفت: با ساخت راه زمینی جدید به عنوان چهارمین شاهراه خروجی، دستیابی بازرگانان به بازار و فرصتهای اقتصادی اوراسیا تسهیل و بستر جهش تولید و صادرات فراهم خواهد شد.
محمدرضا شهاب زاده در دیدار با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، پیمانکار پروژه بزرگراه بینالمللی آستارا و همچنین سرهنگ هادی قاسمی، فرمانده هنگ مرزی آستارا که با موضوع هماهنگی اجرای پروژه بزرگراه آستارا - آستارا برگزار شد، با اشاره به اهمیت ساخت پل جدید اتومبیل رو و مسیر ۱۴۰۰ متری آزادراه آستارا - آستارا که از پروژههای مهم حوزه حمل و نقل بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، اظهار کرد: پل اتومبیلرو بین ایران و آذربایجان و اتصال آن به اتوبان کنارگذر بینالمللی آستارا به طول ۱.۴ دهم کیلومتر و سپس مسیر راه آهن آستارا، باعث رونق تجاری در هر دو کشور و حمل و نقل ترکیبی بین آنها خواهد شد.
وی بر تسریع در تملک اراضی مورد نیاز این پروژه ملی منطقه و همچنین فعالیت پیمانکار و رفع مشکلات پیش رو تاکید کرد و افزود: نیازمند تامین مصالح هستیم که توسط پیمانکار در حال انجام است و با توجه به جایگاه خاص این پروژه که آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، ضرورت دارد که دستگاههای اجرایی مرتبط در سطح ملی، استانی و شهرستانی موانع پیش رو را رفع کنند.
شهاب زاده با بیان اینکه آستارا در موقعیت جغرافیایی قرار گرفته که میتوان از آن به عنوان شاهراه اتصال کریدور شمال به جنوب نام برد، اضافه کرد: جامعه جهانی به ویژه کشورهای مشترک المنافع به موضوع واقف هستند که این شهرستان بهترین مسیر برای اتصال کریدور جنوب به شمال در حوزه صادرات و واردات است.
وی متذکر شد: در همین راستا مسیر ۱۴۰۰ متری از پل جدید مرزی تا باغچه سرا کارشناسی شده و تملک مسیر موجود در حال انجام است و مکان برای پایانه مشخص شده است.
سرپرست فرمانداری آستارا با بیان اینکه این محور زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان در کنار راه آهن دو کشور، زمینه حمل و نقل زمینی کالاها را بخصوص به طور مستقیم به بارانداز راه آهن آستارا تسهیل خواهد کرد و سبب رونق ترانزیت ترکیبی از بارانداز آستارا به نقاط دیگر کشور خواهد شد، افزود: با ساخت راه زمینی جدید به عنوان چهارمین شاهراه خروجی، دستیابی بازرگانان به بازار و فرصتهای اقتصادی اوراسیا تسهیل و بستر جهش تولید و صادرات فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با احداث کامل بخش ایران بزرگراه آستارا - آستارا، مسیر آستارا - باکو تکمیل شده و این بزرگراه از باکو به خطوط زمینی ایران متصل میشود و این مسیر ارتباطی ترانزیت کالا از ایران و کشور آذربایجان به کشورهای CIS و اروپای شرقی را تسهیل و دسترسی کشورهای همسایه به خلیج فارس و دریای عمان را تامین خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، پل مشترک مرزی آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا به عنوان یک پل اتومبیل رو و ترانزیتی جدید آماده افتتاح است. پل جادهای(اتومبیل رو) آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان با هدف اتصال به محور بزرگراهی ترانزیت بینالمللی دو کشور همسایه (اتوبان باکو به رشت و قزوین) به طول ۸۹ متر و عرض ۳۰.۶۰ متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوریهای پیشرفته جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس ایالتی راههای اتومبیل روی این کشور بر روی رودخانه مرزی آستاراچای احداث شده و در بخش آستارای آذربایجان این پل اتومبیلرو پیشرفت ۱۰۰ درصدی حاصل شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده و با سه گذرگاه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان در ارتباط است.