مدیرعامل سازمان بنادر، با بیان اینکه این سازمان نسبت به آینده بندرانزلی بسیار امیدوار است، گفت: سازمان کشتیرانی تمام توان خود را به حوزه خزر خواهد آورد و برای نخستین بار شناور باری و مسافر بری در خزر ساخته خواهد شد.
اکبر صفایی در دیدار با استاندار گیلان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در حوزه اجرای پروژههای بنادر دارای وضعیت بسیار خوبی است، اظهار کرد: در طول یک سال و نیم گذشته ۱۸ هزار میلیارد تومان توسط این سازمان و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی برای اجرای پروژههای عمرانی حوزه بنادر اعتبار هزینه شده است.
وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد دریامحور گفت: از ظرفیت ۶ دانشگاه مطرح کشور در این ارتباط استفاده می کنیم تا بتوانیم به دستور العمل های اجرایی برسیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با تاکید بر استقبال کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا از تبادل کالا با جمهوری اسلامی ایران افزود: با سیاستهای دولت مردمی در این خصوص اقدامات قابل توجه ای صورت گرفته که منجر به استقبال کشورهای حوزه خزر شده است.
صفایی اضافه کرد: در سراسر کشور ۲۳۴ هزار بندر و ۸۴۰ سازه دریایی وجود دارد که باید از این استعدادهای گسترده به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.
وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم با بخش خصوصی در راستای توسعه و ایجاد بنادر در کشور تصریح کرد: در بندر آستارا دولت با بخش خصوصی یک تعهدی داشته و این تعهد باید اجرایی میشد زیرا اگر این امر عملی نشود دیگر اعتمادی میان دولت و بخش خصوصی وجود نخواهد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه این سازمان نسبت به آینده بندرانزلی بسیار امیدوار است، گفت: سازمان کشتیرانی تمام توان خود را به حوزه خزر خواهد آورد و برای نخستین بار شناور باری و مسافر بری در خزر ساخته خواهد شد ولی تحقق این مهم منوط به این است که سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را داشته باشد.
وی با ابراز خرسندی از رشد ناوگان دریایی عنوان کرد: در طی چند سال گذشته و به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت مردمی وزارت دفاع در حال ساخت کشتیهای متنوع است که این نشان دهنده رشد ناوگان دریایی در کشور است.
صفایی با بیان اینکه قیمت تمام شده حمل کالا از شمال به جنوب باید کاهش پیدا کند، افزود: در بخش گردشگری دریایی با وزرات میراث فرهنگی در ارتباط بوده و این مسئله در گیلان به ویژه در بندر انزلی و چمخاله باید اجرایی شود.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز اظهار کرد: بندر انزلی، کیاشهر، آستارا و کاسپین جزو مهمترین بنادر موجود در کشور هستند که در سال مهار تورم و رشد تولید به توسعه صادرات محصولات غیر نفتی کمک میکنند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دریامحور گفت: با توجه به عضویت و ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اوراسیا باید از ظرفیت دریای خزر و بنادر این استان در افزایش صادرات کالا بهینه شود که لازمه تحقق این امر توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی است.
استاندار گیلان با تاکید بر اجرای برنامههای ویژه دولت سیزدهم در توسعه بنادر گیلان تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است استفاده بهینه و توسعه بنادر موجود گیلان است زیرا در خصوص کشتیهای رو رو باید به حمل کامیونهای باری توجه شود.
عباسی بندر انزلی را مرکزیت بنادر موجود در گیلان برشمرد و گفت: بندر انزلی باید در بخش بارگیری کالا بسیار قدرتمند عمل کند و لازمه این مهم اتصال ریل راهآهن است از این رو باید همه مدیران اجرایی از جمله راه و شهرسازی، راهداری، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست به طور جهادی عمل کنند.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت پروژه اتصال خط ریلی رشت - کاسپین تصریح کرد: اتصال خط ریلی رشت - کاسپین به بندر انزلی منجر به رشد اقتصادی استان و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر میشود.
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم تکمیل بندر چمخاله لنگرود، افزود: بسیاری ار سرمایه گذاران خواهان مشارکت در حوزه فعالیت های دریامحور و بنادر هستند لذا باید در ایم خصوص بعد از بررسیهای به عمل آمده مجوز در سریع ترین زمان ممکن صادر شود.
وی ادامه داد: در حوزه ترانزیت کالا باید رقابت سازنده انجام شود زیرا یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری توجه به اقتصاد دریا محور است.
عباسی با تاکید بر اهتمام دولت سیزدهم بر تکمیل لایروبی در تالاب بین المللی انزلی افزود: در یک و نیم سال گذشته در حوزه احیای این تالاب اقدامات خوبی از جمله عدم ورود رسوبات و فاضلاب انجام شده است و این روند ادامه دارد.
وی با اشاره به جاذبههای گردشگری بندر انزلی به نسبت دیگر بنادر شمال کشور بیان کرد: بر اساس اسناد بالادستی و سیاستهای راهبردی دولت مردمی باید از ظرفیت اقتصاد دریامحور استفاده کرد و هیچ دستگاهی حق کوتاهی ندارد.