ناظر گمرکات گیلان، از جابجایی بالغ بر یک میلیون تن کالا از مرزهای استان گیلان به عنوان مبدا و مقصد ترانزیت طی امسال خبر داد و گفت: ۶۰ درصد افزایش در ترانزیت خارجی مبدا و ۲۰۰ درصد رشد در ترانزیت خارجی مقصد داریم.
صادق برزگر، با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر یک میلیون تن کالا از مرزهای استان گیلان به عنوان مبدا و مقصد ترانزیت جابجا شده است، اظهار کرد: این میزان کالا از مرزهای ورودی و خروجی استان به مقصد کشورهای منطقه جابجا شده است.
وی از افزایش ۶۰ درصدی ترانزیت خارجی مبدا و ۲۰۰ درصدی ترانزیت خارجی مقصد خبر داد و تصریح کرد: در ترانزیت مقصد، کالاها از معابر مرزی وارد کشور می شوند و از مرزهای سه گانه استان به سمت کشورهای منطقه حرکت می کنند؛ در ترانزیت مبدا نیز کالاها از کشورهای همسایه وارد گمرکات مرزی گیلان شده و آماده خروج از مرزهای کشور می شوند.
ناظر گمرکات گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به حوادث رخ داده در کشورهای منطقه، معابر مرزی گیلان را دارای اهمیت خاص دانست و افزود: اخیرا دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه از زیرساخت های گمرکی و حمل و نقلی گیلان بازدید کرد تا زمینه تکمیل کریدور نوستراک و سایر کریدورهایی که می تواند امر مهم ترانزیت از مرزهای گیلان را به انجام برساند، فراهم شود.
برزگر، با تاکید بر لزوم ارتباط گمرکات کشورهای مبدا و مقصد در حوزه ترانزیت و ایجاد تسهیلات برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای، خاطرنشان کرد: در راستای سیاست های اقتصادی دولت، ۳۰۰ درصد افزایش ترانزیت داشتیم، اما طبق پیش بینی روسیه، باید میزان جابجایی کالا در سال را به ۳۰ میلیون تن برسانیم که نیازمند زیرساخت در حوزه های ریلی، کشتیرانی، حمل و نقل ترکیبی و... در همه معابر مرزی استان است.
وی با اشاره به جایگاه گیلان در کریدورهای مهم اقتصادی، از دستگاه ها خواست همکاری لازم جهت ظرفیت سازی درخواست های همسایگان را در گمرکات استان داشته باشند و ادامه داد: استان های مرزی کشور باید تلاش کنند تا سهم چشمگیری از تجارت بین الملل را کسب کنند تا ترانزیت ۳۰ میلیون تنی را به بالای ۶۰ میلیون تن برسانیم.
ناظر گمرکات گیلان، بندر کاسپین را تنها بندر منطقه آزاد کشور دانست و بیان کرد: امسال ۴۰۰ هزار تن کالای اساسی از سه پست اسکله بندر کاسپین وارد شده و این بندر توانسته یکی از تامین کننده های مهم روغن و غلات کشور باشد. همچنین کریدور چین - قزاقستان - خزر در بندر انزلی و بندر کاسپین ایجاد شده و کالاهای زیرساختی کشور را تامین می کند.
وی حجم صادرات و واردات بندر آستارا را معنادار دانست و متذکر شد: امسال ۶۵ هزار تن واردات و ۵۰ هزار تن صادرات از این بندر نوپا داشتیم که به بخش خصوصی واگذار شده است لذا همانگونه که بندر کاسپین در کنار گردشگری، ۲۰۰ شرکت تولیدی را فعال کرده، به زودی تولید را در منطقه ویژه بندری لاهیجان و آستارا پیگیری می کنیم.
برزگر، ارتباط با همسایگان را جزو اولویت های دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد: همسایگان حوزه دریای خزر عمدتا تجاری هستند و لذا اگر بتوانیم از معابر و مرزهای سه گانه گیلان به آنان خدمات ترانزیتی ارائه دهیم، حتما می توانیم آینده خوبی را برای تجارت کشور و استان متصور شویم.
ناظر گمرکات گیلان، مرز زمینی را دارای انباشت و ترافیک دانست و تاکید کرد: باید با کمک سازمان های دست اندرکار حمل و نقل ترکیبی را در حوزه صادرات و ترانزیت دنبال کنیم تا کالاها به صورت ریلی از بندر شهید رجایی به رشت و سپس به صورت زمینی به معبر ریلی آستارا و مبادی بندری استان منتقل شوند و در انتظار اتصال ریل رشت - آستارا هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی راه آهن گیلان، گفت: حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی از طریق ریل به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا جابجا می شود.
برزگر، بلاروس و اوکراین و تاجیکستان و آذربایجان و قزاقستان را کشورهای مبدا ترانزیت گمرکات گیلان دانست و افزود: عراق و افغانستان و امارات و هندوستان و چین نیز مقصد ترانزیت استان محسوب می شوند؛ تبادلات اقتصادی خوبی را ایجاد کردیم و به زودی شاهد اثرگذاری اقدامات دولت در حوزه زیرساختی خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم هوشمندسازی بخش های مختلف زیرساختی در معابر مرزی، اظهار کرد: در حال حاضر سه مرز آستارا، بندر انزلی، بندر کاسپین و فرودگاه رشت فعال بوده و از مرز ریلی آستارا ۱۰ هزار واگن حمل کالا داشتیم.
ناظر گمرکات گیلان از عملیاتی شدن فرودگاه رشت به عنوان کارگو خبر داد و متذکر شد: حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه بسیار مهم است.
وی خواستار افزایش سرعت ورود و خروج کالا از مبادی مرزی استان و جلوگیری از ایستایی کالاها شد و خاطرنشان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران قوانین، مقررات و تمهیدات خاص خودش را دارد و لذا در صورت ایستایی خارج از ضابطه کالاها، با ورود دستگاه های قضایی و نظارتی از رسوب گذاری جلوگیری و بر ترخیص سریع تاکید می شود.
برزگر، با اشاره به تعامل گمرک گیلان با ۳۸ سازمان و دستگاه و ۱۸ کنوانسیون بین المللی و توافقات چندجانبه اوراسیا و شانگهای، اضافه کرد: گمرک گیلان در هوشمندسازی زیرساختی پیشگام بوده است.