مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از افزایش همکاری در حمل و نقل کانتینری و رو رو بین دو بندر انزلی و آکتائو خبرداد.
نشست ویدئو کنفرانسی همکاری بنادر شمال کشور با بندر قزاقستان با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر کل بندر امیرآباد، مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، نماینده کشتیرانی و مدیر بندر اکتائو قزاقستان برگزار شد.
حمیدرضا آبایی در این جلسه ضمن ابراز آمادگی بنادر گیلان و دیگر بنادر شمال کشور در خصوص تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای اساسی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در بنادر شمالی جمهوری اسلامی ایران در عملیات تخلیه غلات هیچ مشکلی وجود ندارد و اکنون حتی کشتیها بدون پرداخت هیچ دموراژی بنادر کشور را ترک میکنند.
وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بنادر گیلان و به خصوص بندرانزلی در راستای حمل و نقل کانتینری ایجاد شده و میتوان بیشتر در این خصوص همکاری کرد، خاطرنشان کرد: در حال تهیه کانتینر و کانتینر یخچالی با استفاده از توان بخش خصوصی همچون کشتیرانی دریای خزر و دیگر بخشهای خصوصی در بنادر گیلان هستیم و امیدواریم با افزایش همکاریهای دوجانبه شاهد رونق ترانزیت کالاهای کانتینری باشیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بهره گیری از فورواردرهای Multi Modal را بسیار مؤثر و مفید دانست و گفت: ترانزیت خودرویی در خط رو رو بین بنادر آکتائو و انزلی در حال انجام است که علاقه مند هستیم در خصوص کالاهای کانتینری نیز این مهم انجام شود.
آبایی تصریح کرد: سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا در استان گیلان از فعالیتهای جدید و ترانزیت کنندگان جدید در بنادر خود استقبال میکنند.
وی با بیان اینکه شرایط و ظرفیتهای خوبی در بنادر گیلان ایجاد شده است، اذعان داشت: میتوان از ظرفیتهای این بنادر بیشتر استفاده کرد و طرف قزاقی با همکاریهای دوجانبه نیز میتواند از ظرفیتهای خالی بنادر خود نیز بهره ببرد.
آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائو قزاقستان با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیتهای ترانزیت دریایی ایران، از برنامههای جدی دولت این کشور قلمداد میشود، تاکیدکرد: در پی گران شدن حملونقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدا چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.
وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران، اظهار داشت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیتهای بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.
توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آبهای سرزمینی ایران، اظهار داشت: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.
گفتنی است، در پایان مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و مدیر بندر آکتائو قزاقستان بر همکاریهای دوجانبه و حمل و نقل کانتینری و کشتیهای رو رو تاکید کردند.