رئیس دانشگاه گیلان، حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد، تصریح کرد: ۲۰ درصد دانشجویان گیلان مشغول تحصیلات تکمیلی هستند.
احمد رضی در شورای مدیریت آموزش عالی استان گیلان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به رسمیت یافتن شورای مدیریت آموزش عالی استان ها از سال گذشته، اظهار کرد: استان گیلان از سال ۹۴ اقدام به برگزاری جلسات هماهنگی آموزش عالی بین روسای دانشگاه ها کرده است.
وی با بیان اینکه استان گیلان حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد، تصریح کرد: ۶۸ درصد دانشجویان استان گیلان در مقطع کارشناسی و ۱۲ درصد در مقطع کاردانی تحصیل می کنند.
رئیس دانشگاه گیلان، با اشاره به تحصیل ۲۰ درصد از دانشجویان استان در مقاطع تکمیلی اعم از ارشد و دکتری، گفت: ۲۲۰۰ عضو هیئت علمی استخدامی در دانشگاه ها داریم و حدود ۵۰۰۰ مدرس به صورت غیر رسمی اقدام به تدریس می کنند.
رضی، از فعالیت دو دانشگاه مستقل وابسته به وزارت علوم و بهداشت در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: گیلان جزو پنج استان کشور است که دانشگاه مادر آن تجزیه نشده و همه دانشگاه زیرمجموعه دانشگاه مادر هستند.
وی دانشگاه گیلان را بزرگترین دانشگاه جامع شمال کشور با ۱۸ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانست و عنوان کرد: دانشگاه گیلان براساس عملکرد سال ۹۹ در رتبه بندی اخیر پایگاه استنادی علوم جزو گروه اول قرار گرفت.
رئیس دانشگاه گیلان، با بیان اینکه مرکز رشد پارک علم و فناوری استان در اکثر شهرستان ها فعال است، متذکر شد: همچنین هشت مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از جمله مرکز تحقیقات برنج، مرکز تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری، پژوهشکده بیوتکنولوژی و... داریم که بعد از استان البرز، دارای بیشترین مراکز تحقیقاتی هستیم.
وی از تصویب سند علم و فناوری استانی در گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: گیلان اولین استانی است که سند مذکور را در شورای برنامه ریزی استان و شورای عتف به تصویب رسانده است. براساس این سند، علم و فناوری استان متناسب با شرایط استان و مبتنی بر توسعه سبز - آبی خواهد بود.
رضی، از فعالیت چهار کارگروه در شورای مدیریت آموزش عالی استان خبر داد و اظهار کرد: روسای دانشگاه ها هر کدام مسئول کمیته های آموزشی، پژوهشی، مهارتی و فرهنگی - دانشجویی هستند.
محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز، بر لزوم ساماندهی نظام آموزش عالی کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بازگشایی دانشگاه ها در پساکرونا به یکی از دغدغه های اصلی روسای دانشگاه ها تبدیل شده است.
وی با اشاره به شرایط خاص دانشجویی استان ها، یادآور شد: نمی توان درباره بازگشایی دانشگاه ها یک نسخه واحد تدوین کرد و امیدواریم اختیارات لازم به روسای دانشگاه های هر استان جهت تصمیم گیری با توجه به ظرفیت دانشویی داده شود.