معاون هنری ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه طراحان داخلی بهترین طراحی ها را در حوزه پوشاک دارند، گفت: متاسفانه پشت ویترین فروشگاه ها جایی برای طراحی های داخلی وجود ندارد و شاهد طرح هایی سطح پایین با جنس نازل از کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و... هستیم.
لباس و پوشش یکی از محوریترین مولفه های سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که در سالهای گذشته به عنوان مسئلهای ارزشی و اجتماعی مطرح بوده و امروز تبدیل به یک مسئله هویتی شده است که همچون پرچمی نشاندهنده باورها، ارزشها و پایگاه فکری و فرهنگی فرد و جامعه است لذا پرداختن به مسئله پوشش با رویکرد هویتی و بررسی موانع پیشروی ترویج مد و لباس ایرانی و اسلامی ضرورت دارد.
سید امیر مصباح در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی در ورود به عرصه مد و لباس، اظهار کرد: مطالعات درخصوص پوشاک آیینی و محلی استان گیلان همچون تالش و گالش و ماسوله و دیگر شهرها؛ همچنین لباس های محلی سیستان و بلوچستان و ترکمن ها و آذری ها نشان دهنده این سبقه تاریخی و هنری است.
وی طراحی لباس های آیینی ایران را به شدت جذاب و مدرن با رنگ بندی های شاد و زیبا دانست و افزود: این طرح ها آنچنان غنی و هنری است که با کمی دستکاری به روز می شود و قابلیت استفاده عمومی دارد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با ابراز تاسف از برخی ذوب شدگی ها در فرهنگ غرب و مدرن زدگی ها، یادآور شد: در برقراری رابطه میان داشته های فرهنگی و آیینی خودمان با ملزومات زندگی مدرن موفق عمل نکردیم و در طراحی های خارجی ذوب شدیم.
مصباح، از برگزاری ایونت ها و جشنواره های مد و لباس طی چند سال اخیر در کشور و استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از طریق این جشنواره ها با طراحان مد و لباس استان ارتباط برقرار کردیم و شاهد پتانسیل های بالقوه و بالفعل زیادی در این عرصه هستیم؛ در واقع داشته های فرهنگی و هنری ایرانی - اسلامی این ظرفیت را دارد که در عرصه مد و لباس حرفی برای گفتن داشته باشد و فقط باید این ارتباط را میان هنرمندان طراح با داشته های فرهنگی و مذهبی برقرار کنیم.
وی با بیان اینکه طراحی مد و لباس داخلی بسیار جذاب و جوان پسند است، عنوان کرد: بزرگترین گره موجود بر سر راه ترویج مد و لباس ایرانی - اسلامی در اتصال به صنعت و بازار است، یعنی از زمانی که یک محصول طراحی می شود و به مرحله اجرا می رسد، یک نقطه مبهم وجود دارد و آن ورود به بازار فروش است.
معاون هنری ارشاد اسلامی گیلان، با تاکید بر لزوم وجود جذابیت در طراحی های مد و لباس برای جوانان، اضافه کرد: طراحان بسیار خوب و ماهری داریم که با نظارت های بیشتر می توانیم خروجی مورد نظر را به به دست آوریم که هم برای جوانان جذاب باشد و هم چارچوب های فرهنگی و آیینی را مدنظر قرار دهد، اما متاسفانه همه این مراحل در قسمت خروجی ابتر می ماند و به بازار نمی رسد و همین مسئله چرخه اقتصادی یک طراح لباس را مختل می کند و نمی تواند به طرح بعدی فکر کند.
وی از صنعت خواست دست دوستی به سمت طراحان مد و لباس ایرانی - اسلامی دراز کند و متذکر شد: پیوند عرصه مد و لباس با صنعت می تواند در بخش اقتصادی جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.
مصباح، با بیان اینکه طراحان داخلی بهترین طراحی ها را در حوزه پوشاک دارند، گفت: متاسفانه پشت ویترین فروشگاه ها جایی برای طراحی های داخلی وجود ندارد و شاهد طرح هایی سطح پایین با جنس نازل از کشورهای ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و... هستیم، در حالی که طراحان داخلی ما لباس های فاخر تولید می کنند، اما پوشاک خارجی با قیمت های پایین خود گوی سبقت را از مد و لباس داخلی ربوده است.
معاون هنری ارشاد اسلامی گیلان، با تاکید بر لزوم چیدن پازل های صنعت مد و لباس از ایده تا محصول، یادآور شد: طراحان ما از جوانان هستند و در دانشگاه ها تدریس می کنند، اما محدود شدن هنر آنان فقط به یک ایونت و جشنواره و نمایشگاه چراغ این صنعت را خاموش کرده و عملا مد و لباس ایرانی - اسلامی وارد چرخه تولید نمی شود لذا نیازمند یک نگاه حاکمیتی هستیم تا دست صنعت را در دست بخش هنری برای تولید لباس و پوشاک داخلی بگذارد.
ارزآوری ۱۱۳ میلیون دلاری صنعت پوشاک در سال
جلال الدین محمد شکریه، رئیس اتاق اصناف گیلان نیز، ساماندهی مد و لباس ایرانی - اسلامی را نیازمند یک هماهنگی بین دستگاه های اعم از دولتی و غیر دولتی دانست و اظهار کرد: نقشه راه ما قانون ساماندهی مد و لباس مصوب سال ۸۵ است لذا کارگروه های ذیل این قانون باید در سطح کشور فعال شود تا بتوانیم براساس یک سند راهبردی مشترک، نظارت بر واحدهای تولیدی را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری در حوزه مد و لباس در شرایط فعلی براساس ساختارهای بومی و جغرافیایی استان هاست، تصریح کرد: امروز پوشاک فقط پوشش نیست، بلکه آیینه ای تمام قد از فضیلت اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است.
رئیس اتاق اصناف گیلان، مد و لباس را یکی از ارکان تهاجم فرهنگی غرب دانست و اضافه کرد: نیاز سالانه کشور به پوشاک ۵۰۰ هزار تن است که از این میزان، ۳۸۵ هزار تن در داخل تولید و بخشی از آن صادر می شود. همچنین ۹۵ درصد این تولیدات در واحدهای صنعتی کوچک و تنها پنج درصد آن توسط بخش صنعت تولید می شود.
شکریه، با اشاره به ارزآوری ۱۱۳ میلیون دلاری صنعت پوشاک در سال، خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری در این بخش می توانیم اشتغال پایدار و متوازن را رقم بزنیم.
وی یکی از مظاهر تخلف واحدهای تولیدی را استفاده از برندهای خارجی برای پوشاک داخلی دانست و گفت: برای خریدار امکان تشخیص تولید داخلی و خارجی وجود ندارد که نشان می دهد در تولید پوشاک سرآمدتر از کشورهای خارجی هستیم.
رئیس اتاق اصناف گیلان، با اشاره به وجود طراحان ماهر و خوب در کشور و استان، یادآور شد: این طراحان آماده ارائه ایده های خودشان هستند و می توانیم در صنعت مد و لباس خودکفا شویم لذا واحدهای صنعتی باید پای کار بیایند و دستگاه هایی اجرایی هم از تولیدکنندگان پوشاک حمایت کنند.
شکریه، شوهای مد و لباس در فضای مجازی را یکی از عوامل ترویج فرهنگ غرب دانست و خاطرنشان کرد: این تبلیغات مد و مدگرایی را ایجاد و فرهنگ غیر ایرانی را در حوزه پوشش و لباس به جامعه تزریق می کند.