شورا بازوی کمکی حوزه مدیریت شهری است و شهرداری قلب زنده شهر محسوب میشود اینکه با لج بازی و عدم مشورت با متخصصین امر در امور مختلف، رگهای این قلب بسته شود دود آن به چشم شهروندان میرود.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر رشت از دغدغههای همیشگی مدیریت شهری است. در همین راستا اقداماتی در دو دوره شورای شهر رشت صورت گرفت مانند راه اندازی خط بیآرتی و تجهیز و نوسازی اتوبوسها و البته طرح اجرا نشده به کارگیری اتومبیلهای منطقه آزاد در ناوگان تاکسیرانی. طرحهایی که یا اجرا نشد و یا اگر اجرایی شد شکست خورد و تنها بار مالی سنگینی بر گُرده نحیف شهرداری رشت به جا گذاشت .
پروژه بیآرتی همانطور که همه شهروندان شاهد بودند در شورای چهارم پروژهای پرطمطراق محسوب میشد و برای افتتاح آن مراسم افتتاحیه بزرگ برگزار شد و بازتاب گستردهای در رسانهها داشت اما عمر این پروژه به دوسال نکشید. شورای پنجم در همان ابتدای کار خود، معتقد بود این پروژه مناسب شهر رشت نیست و نکته جالب اینجا است که از ۱۱ عضو ۴ عضو آن همانهایی بودند که در دوره قبل شورا، به این پروژه رای داده و در افتتاح آن با غرور شرکت کرده بودند .
مسئله دوم تبدیل تاکسیهای رشت به خودروهای منطقه آزاد انزلی بود در همین راستا قرار شد که با نوسازی ناوگان تاکسیرانی و استفاده از تسهیلات کم بهره برای رانندگان تاکسی و نیز بکارگیری از خودروهای منطقه آزاد در این ناوگان شاهد مدرن شدن آن باشیم اما متاسفانه این طرح نیز به علت کش و قوسها در انتخاب شهردار و افزایش نرخ دلار مغفول ماند .
موضوع دیگر افزایش اتوبوسها در شهر بود با توجه به اینکه رشت با بیش از یک میلیون نفرجمعیت شناور در روز، تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد و از این تعداد فقط ۵۰ دستگاه فعال بوده که جوابگوی تراکم جمعیتی این شهر نیست. به همین منظور در سال ۹۵ تصمیم گرفته شد که برای توسعه ناوگان عمومی حمل و نقل، ۱۰۲دستگاه فرسوده طی تفاهمنامهای فی مابین سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت و سازمان همیاری شهرداریهای کشور، برای تعمیر و نوسازی به قزوین ارسال شود . بر اساس این تفاهم. نامه مقرر بود که هر ماه ۲۰ اتوبوس تعمیر شده و به رشت برگردد. حتی در ابتدای شورای پنجم و انتخاب شهردار، شهردار وقت وعده خرید ۲۰ اتوبوس جدید را هم به مردم داده بود. اما اکنون با گذشت ۵ سال از ارسال اتوبوسهای رشت به قزوین، نه اتوبوس جدید خریداری شد و نه تعمیریها سالم به رشت بازگشتند و حتی تعدادی از اتوبوسهای ارسال شده در قزوین با توجیه هزینههای نگهداری پارکینگ قزوین، توقیف شد. اتوبوسها با گذشت زمان مستهلک شدند و اکنون با گذشت ۵ سال از تفاهمنامه مورد نظر با پیگیریهای صورت گرفته تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس که قابلیت بازسازی دارند به شهر رشت باز گردانده خواهد شد و ۳۵ دستگاه اتوبوس که مطابق گزارش و نظریه کارشناسان و طبق صورتجلسات لازم قابلیت بازسازی ندارند، در قزوین جهت تعیین قیمت و فروش باقی ماند .
همه آنچه گفته شد ذرهای از اقدامات ناکام است شورای رشت در دو دوره گذشته است که در پیچ و خم لج بازیهایی که برای انتخاب شهردار داشتند از مسیر درست خارج شد .
شورا بازوی کمکی حوزه مدیریت شهری است و شهرداری قلب زنده شهر محسوب میشود اینکه با لج بازی و عدم مشورت با متخصصین امر در امور مختلف، رگهای این قلب بسته شود دود آن به چشم شهروندان میرود .
همانطور که میدانیم منتخبین شوراها ماندنی نیستند و هر دوره تغییراتی خواهند کرد اما آنچه حایز اهمیت است اثر تصمیماتی است که توسط آنها برای شهر و شهروندان گرفته میشود که حتی تا سالها شاهد آن خواهیم بود. پس تصمیم درست گرفتن و انتخاب صحیح و بجا در موضوعات مختلف سبب رشد و توسعه شهر خواهد شد .
ساختن رشت به فکر و درایت نیاز دارد با همراه افرادی که شهرداری را در دستانداز نیندازند و همراه و همدل با درایت و صداقت برای مردم و تحول در مدیریت شهری گام بردارند .
ام البنین فتوحی