معاون وزیر راه و شهرسازی:
خط آهن رشت- قزوین 9 روز دیگر به بهرهبرداری میرسد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راهآهن رشت گفت: خط آهن رشت- قزوین 9 روز دیگر به بهرهبرداری میرسد که شامل طولانیترین پل ریلی کشور و اقدامات مهندسی پیچیدهای است .
خیر اله خادمی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین- رشت اظهار کرد: راهآهن قزوین- رشت آماده افتتاح است و طی چند روز باقیمانده تا بهرهبرداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام میرسد و بدین ترتیب رشت بهعنوان چهارمین مرکز استان در برنامههای اقتصاد مقاومتی حوزه حملونقل به شبکه ریلی متصل خواهد شد
وی از آمادهسازی ۹۸ درصدی اقدامات روسازی خط آهن گفت: اقدامات نصب ایستگاههای فرعی نیز در حال انجام است و بهزودی آماده بهرهبرداری خواهد بود .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا دو هفته آینده تمامی اقدامات زیرساختی و روسازی راهآهن به اتمام میرسد افزود: ایستگاههای پنجگانه مسیر، پیشرفت ۹۸ درصدی دارند و آماده بهرهبرداری است .
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی ساختمان مرکزی راهآهن رشت بیان کرد : امیدواریم که اقدامات باقیمانده تا 9 روز دیگر به اتمام برسد و ایستگاه مرکزی تکمیل شود .
وی با بیان اینکه شرایط برای بهرهبرداری از پروژه خط آهن رشت-قزوین آماده است گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ قرار بود پنج استان را به شبکه ریلی مجهز کنیم که خوشبختانه، سه استان به شبکه ریلی متصل شدند و شهر رشت نیز یکی از این پروژهها است .
معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه اتصال گیلان به مسیر ریلی را یک اَبَر پروژه عنوان کرد و افزود: هم ازلحاظ محل اجرای پروژه، عبور از کوههای البرز و نیز پیچیدگی اقدامات مهندسی، موجب شد این پروژه منحصربهفردی باشد .
خادمی استان گیلان را قطب گردشگری کشور دانست و بیان کرد: با توجه به زیباییهای طبیعی مسیر، وجود ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پلهای زیبا و نیز طولانیترین پل ریلی کشور، این خط ریلی خود میتواند مقصد گردشگری باشد .
وی با اذعان به اینکه این خط ریلی تأثیر مهمی در شبکه حملونقل بینالمللی دارد تصریح کرد: با افتتاح این خط ریلی، مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینههای حمل را نیز ۳۰ درصد کاهش میدهد؛ همچنین اتصال گیلان به شبکه ریلی تحول بزرگی در مبادلات کالا ایجاد میکند، پسازاین حجم عظیمی از مبادلات کالا در آسیا و اروپا از مسیر ریلی رشت-قزوین انجام خواهد شد .
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این خط آهن بااتصال به آستارا و از آنجا به کشورهای آذربایجان و روسیه درنهایت به اروپا میرسد گفت: این مسیر ریلی در کریدور شمال- جنوب واقعشده که بهعنوان یکی از فرصتهای مهم اقتصادی ایران نهتنها میتواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را نیز ارتقا میدهد .
خادمی با اشاره به جابجایی ۴۰ میلیون تُن بار از مسیر ریلی گیلان گفت: بارهایی که از جنوب شرق آسیا وارد روسیه و اروپا که میشدند که برآورد آنها ۴۰ میلیون تن بار در سال بوده و پیشازاین با کشتی جابجا میشدند، میتوانند از شبکه ریلی استان گیلان استفاده کنند .